VO-content stercollecties

VO-content stercollecties

De Stercollecties van VO-content zijn open digitale leerlijnen voor het voortgezet onderwijs. De leerlijnen zijn gemaakt door docenten en redacteurs.

Voorbeelden van het gebruik van deze tool

Lesgeven met Stercollecties geeft je als docent alle ruimte om de lessen naar wens vorm te geven. Het digitale leermateriaal is naar eigen inzicht in te zetten, te combineren en aan te vullen. De Stercollecties zijn daardoor goed te gebruiken als aanvulling op bestaand leermateriaal. Of vormen een goede basis om een methode te vervangen. Zelf kan de docent ook een een leerlijn aan maken en deze delen met de rest van de wereld.

Praktische tips

  • Kijk dit filmpje van VO-Content!

Reviews door leraren

(gefaciliteerd door Schoolinfo)

Esther Cicilia, o.s.g. Echnaton, 19 juni 2018

Samen met de adviseur van VO content een implementatie traject opgezet. Erg professionele hulp en fijne samenwerking.

Plus:
  • Stercollecties
  • Examentrainer
  • Rekenen volledig digitaal

Min:

  • Nog niet voor alle vakken

                         

Mark Musch, Scala College, 24 april 2018

Plus:

  • Stercollecties dekken alle leerdoelen (kerndoelen en eindtermen)
  • Aantrekkelijk lesmateriaal
  • Flexibel inzetbaar
  • Betaalbaar
  • Voor veel vakken in de onderbouw beschikbaar

Min:

  • Niet heel overzichtelijk
  • Niet omschreven in leerdoelen
  • Voor een deel adaptief/meeste nog niet
  • Bovenbouwmateriaal nog niet voor alle vakken

                         

Rudi, CSE, 20 april 2018

Wij werken met de stercollecties van VO Content in Elerna. Hier hebben we voor gekozen, omdat we dit een goede basis vinden om als LOOT school mee te werken. Het dekt de exameneisen, maar onze docenten willen dit graag zelf uitbreiden en arrangeren. Door Elerna kunnen onze collega’s het zelf uitbreiden en arrangereren

Plus:
  • Goede basis
  • Goed navigeerbaar
  • Exameneis dekken
  • Voor iedere leerling toegankelijk

Min:

  • Geen verdieping
  • Zelf veel te arrangeren

                         

John van Lith, Veluws College Mheenpark, 14 maart 2018

Plus:

  • Open content, voor veel vakken, zeker onderbouw
  • Arrangeerbaar
  • Leerling volgsysteem
  • Oefenprogramma voor rekenen en Engels
  • Toegang tot eindexamensite
  • Docentenplatvorm

Min:

  • Content nog niet voor alle vakken, niveau’s en leerjaren
  • Content niet altijd even goed
  • Arrangeren omslachtig via Wikiwijs
  • Bij adaptieve rekenprogramma werden er in het begin grote sprongen gemaakt om niv. ll’en te bepalen.

                         

Harry Maas, Mavo Roermond, 23 november 2017

Keuzevrijheid
“Er is inmiddels zoveel materiaal dat er genoeg is om uit te kiezen”, De eerste en tweede klas werken in de lessen geschiedenis nu volledig digitaal. De leerlingen krijgen in de eerste plaats een basisprogramma aangeboden, dat afgesloten wordt met een digitale toets. De uitkomst bepaalt of een leerling de herhalingsroute of een verrijkingsroute zal volgen.
De Stercollecties maken deel uit van de Basisroute en verrijkingsroute in de eerste klas en tweede klas. In de vierde klas kunnen leerlingen zich inschrijven voor de examentraining, waarbij gebruik wordt gemaakt van de Stercollecties en Eindexamensite.nl van VO-Content. In het curriculum van de andere klassen is ruimte gecreëerd zodat de Stercollecties als keuzeopdrachten kunnen dienen. “Uit onderzoek blijkt dat keuzevrijheid motiveert. En als blijkt dat leerlingen een opdracht leuk of interessant vinden, gebruik ik dat als trigger om nieuw materiaal te ontwikkelen.”

Plus:

  • Site met open leermiddelen
  • Leerlijnen voor erg veel vakken op verschillende niveau’s
  • Kan methode vervangend zijn
  • Overzichtelijk
  • Elk arrangement makkelijk via wikiwijs aan te passen
  • Sterk hulpmiddel bij opzet persoonlijk leren
Laatst bewerkt door op 7 Juni 2020
direct naar deze tool →