Gereedschappen om zelf digitaal leermateriaal te arrangeren of te maken, of om te laten gebruiken door je leerlingen.
Epic! is een digitale leesomgeving met duizenden kinderboeken, luisterboeken en video’s voor gebruik in en buiten de klas.
Gimkit is een interactieve leeromgeving waarin je quizzen inzet om kennis te oefenen en te verdiepen. Leerlingen beantwoorden vragen en verdienen virtuele beloningen, wat zorgt voor extra betrokkenheid tijdens de les.
Gather (gather.town) is een online omgeving waarin je elkaar ontmoet in een 2D-wereld met avatars. Je loopt rond, praat spontaan met mensen in de buurt en kunt samen werken in vaste of informele settings.
GarageBand is een audio-app van Apple waarmee je muziek, podcasts en opnames maakt en bewerkt op Mac en iPad. Je werkt met verschillende geluidslagen die je kunt opnemen, knippen en samenvoegen.
Met Flippity zet je een Google-spreadsheet om in interactieve tools zoals flashcards, quizzen en spellen. Je houdt zelf controle over delen en resultaten via Google Drive en Forms.
Flubaroo is een add-on voor Google Sheets die antwoorden uit Google Forms automatisch nakijkt, scores berekent en overzichtelijke rapportages maakt voor de docent.
Forvo is een online uitspraakgids waar je woorden in veel talen kunt beluisteren zoals moedertaalsprekers ze uitspreken. Handig voor uitspraak, luistervaardigheid en woordenschat in taalonderwijs.
Drillster is een app waarmee je oefenmateriaal voor verschillende vakken kunt aanbieden. De tool richt zich op herhaald oefenen om kennis beter te laten beklijven. Je kunt er ook toetsen mee afnemen en de resultaten beoordelen.
Desmos is een online tool voor het tekenen van grafieken en geometrische figuren, met functies voor lesontwerp, klassendeelname en afstandsonderwijs.
Brisk Teaching is een AI-extensie voor docenten om lesmateriaal te maken, feedback te geven en teksten of opdrachten aan te passen aan het niveau van leerlingen.
Oefenwereld.nl is een online platform voor basisschoolleerlingen om spelling, taal en rekenen te oefenen, aansluitend bij veelgebruikte methodes.
JeopardyLabs is een online tool om een quizspel te maken met eigen vragen en categorieën, gebaseerd op het format van het spel Jeopardy.
Whiteboard.chat is een digitale tool waarmee je live whiteboards deelt met je klas, waarbij iedere leerling op een eigen bord werkt dat jij als docent in realtime kunt volgen en aansturen.
Quizlet is een online tool waarmee je zelf digitale kaartensets kunt maken om begrippen, definities of feiten te oefenen.
Classquiz.de is een interactieve tool waarmee je als docent eenvoudig quizzen kunt maken en afnemen in de klas. Het platform maakt leren leuker en stimuleert actieve betrokkenheid van leerlingen door middel van speelse elementen.
Duolingo is een digitale tool waarmee leerlingen op een speelse manier talen kunnen leren, zoals Engels, Spaans en Frans. De app biedt oefeningen op verschillende niveaus en maakt gebruik van gamificatie om leren leuk en motiverend te maken.
Testportal is een AI geintegreerde kennistoetsingssoftware.
Squla is een online leerplatform dat educatieve spelletjes, quizzen en activiteiten biedt op een leuke en interactieve manier.
Somtoday is een digitaal leerplatform.
Blender is een gratis en open source 3-D beeldbewerkingssoftware waarmee je animaties en effecten kan creeeren.
Met Synthesia kan men videos generen met behulp van AI.
De Meta (Oculus) Quest is een virtual reality headset.
H5P is een digitale tool waarmee je interactieve leermaterialen kunt maken, zoals quizzen, invuloefeningen en interactieve video’s. Je kunt deze materialen gebruiken binnen je eigen leeromgeving, zoals Moodle of Canvas.
Met GoodHabitz kan je online trainingen en assessments volgen.
Met Blooket (uitgesproken als ‘Blue-Kit’) kan men in spelvorm leerstof overhoren.
GameMaker is een applicatie waarmee simpele games geprogrammeerd en gespeeld kunnen worden.
Met Gynzy maak je een interactief whiteboard dat je lessen ondersteunt en verrijkt met interactieve tools.
Met CenarioVR maak je zelf interactieve virtual reality-trainingen.
Canvas is een uitdagend, aantrekkelijk en flexibel leermanagement systeem (LMS) waarin studenten ‘leren en ontwikkelen’ niet alleen ervaren als iets dat ‘moet’ maar vooral als iets dat ‘mag’. Een LMS waarin ruimte is voor individuele leerroutes en die anytime / anyplace/ any device beschikbaar is.
All You Can Learn is een blended-learning platform gericht op het mbo-onderwijs, waar een scala aan gecertificeerde cursussen op staan.
Net als in Teams kun je met Zoom videobellen, je scherm delen en groepsberichten sturen.
Seppo biedt verhalende online games met gebruik van jpeg, png, gif, 360° afbeelding of een GPS kaart als speelbord. Je bouwt opdrachten in de game en een student kan de game alleen of met meerdere studenten uitwerken.
ProjectLibre is een projectmanagement programma. Hierbinnen kan een projectleider plannen, werklading analyseren, budgetteren en middelen toewijzen. Het wordt geadverteerd als een open-source, gratis alternatief voor Microsoft Project.
Geogebra is een gratis wiskunde of natuurkunde tool waarin allerlei applets/werkbladen staan die je vrij kunt gebruiken en die je ook zelf kunt maken.
Teletoets is een online toetsplatform dat bestaat uit twee onderdelen, een beheeromgeving waarin je toetsen kunt maken, klaarzetten en beheren en een afname-omgeving waarin je veilig digitale toetsen kunt plannen en afnemen.
Wikiwijs is een openbare, onafhankelijke website van Kennisnet voor iedereen die werkt met leermiddelen in de lespraktijk. Je kunt er digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen. Het platform biedt toegang tot open en gratis leermateriaal, zoals lessen, oefeningen en lesmethodes, die je ook kunt aanpassen aan je eigen onderwijscontext.