Peppels

Peppels

Met Peppels kunnen leerlingen een multimediaal portfolio samenstellen. Dat gebeurt binnen een ELO-achtige omgeving. Als docent kun je gericht opdrachten klaarzetten voor je leerlingen. Dat kan voor een hele klas, maar ook voor bijvoorbeeld een groepje. De leerling voert de opdracht uit en levert deze in. Hierbij wordt de leerling gevraagd om het eigen werk te evalueren en eventueel om ook aan ‘derden’ om een evaluatie te vragen. De feedback kan desgewenst op basis van rubrics worden gegeven. Peppels levert een groot aantal rubrics standaard mee, maar het is als school ook mogelijk om een eigen set aan rubrics te ontwikkelen.

Door consequent te evalueren aan de hand van dezelfde set aan rubrics wordt de groei van de leerling duidelijk. Peppels ondersteunt leerlingen en docenten bij het bespreken van de voortgang en bij het vaststellen van vervolgstappen. Peppels leent zich daarom goed als ondersteuning bij coachingsgesprekken.

Leerlingen houden via een agendafunctie met gekleurde blokken gemakkelijk overzicht over de opdrachten die voor hen klaarstaan. Daarnaast kunnen leerlingen in Peppels hun opdracht onderverdelen in stappen en plannen in de tijd.

Voorbeelden van het gebruik van deze tool

  • Gebruik bij LOB-trajecten
  • Gebruik bij het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden
  • Gebruik bij het opzetten van een taalportfolio
  • Inzet om leerlingen meer eigenaarschap over het eigen leren te laten ontwikkelen

Praktische tips

  • De leerling blijft ook wanneer hij/zij van school af is, eigenaar van het portfolio in Peppesl.
Laatst bewerkt door op 22 mei 2020
direct naar deze tool →