Imiteer

Imiteer

Bij de werkvorm Imiteer gaan leerlingen een ontwerp van elkaar namaken, zonder dat ze het ontwerp kunnen zien. Door vragen te stellen proberen de leerlingen het ontwerp precies na te maken. Dit is een werkvorm die heel geschikt is als kennismaking.

Voorbereiding

Zorg dat het materiaal voor het ontwerp aanwezig is, denk aan tekenspullen, lego etc. Ook is het mogelijk om deze werkvorm (deels) digitaal uit te voeren. De leerlingen kunnen de vragen bijvoorbeeld ook stellen over de chat.

Aanpak

  • Maak tweetallen of groepen van vier.
  • Zorg dat de leerlingen elkaars ontwerp niet kunnen zien. Plaats iets tussen de leerlingen, zodat het zicht belemmerd wordt of zet de leerlingen in verschillende lokalen en laat ze via de chat communiceren.
  • Aan beide zijden is hetzelfde materiaal voor het ontwerp voorhanden.
  • Laat de helft van de groep een ontwerp maken. In stilte, zodat de andere helft niet kan horen wat er gemaakt wordt.
  • Vervolgens gaat de andere helft van de groep vragen stellen om te proberen het ontwerp na te maken.
  • De leerlingen die het ontwerp gemaakt hebben mogen alleen antwoord geven op vragen.
  • Als de imitatie van het ontwerp af is bekijken de leerlingen samen de ontwerpen en bespreken ze de verschillen. Als de ontwerpen niet overeen komen, waar is het dan fout gegaan?

Tips en trucs

  • Je kunt het ook omdraaien en de leerling die het ontwerp maakt laten vertellen hoe het eruit ziet. De leerling die het ontwerp namaakt mag dan geen vragen stellen.

 

← verder zoeken