Binnencirkel – buitencirkel

Binnencirkel – buitencirkel

Binnencirkel – buitencirkel is een werkvorm waarbij leerlingen elkaar het antwoord op een vraag vertellen. Doordat de leerlingen tweetallen vormen leren de leerlingen naar elkaar te luisteren en komen leerlingen die elkaar misschien weinig spreken met elkaar in gesprek. Deze werkvorm is heel geschikt als leerlingen elkaar nog niet zo goed kennen, maar ook om informatie uit te wisselen en kennis te bestendigen. De vragen kunnen gaan over een tekst die de leerlingen net gelezen hebben, of een andere opdracht die de leerlingen net hebben uitgevoerd.

Voorbereiding

Deze werkvorm kan eenvoudig in de klas worden uitgevoerd. Zorg ervoor dat er genoeg ruimte is om de hele klas in een dubbele cirkel te laten staan.

Aanpak

  • Laat de leerlingen twee cirkels vormen, een binnenste en een buitenste cirkel.
  • De leerlingen staan in tweetallen tegenover elkaar. Eén leerling in de binnenste en één leerling in de buitenste cirkel.
  • Stel een vraag aan de klas.
  • De leerlingen in de binnenste cirkel vertellen hun antwoord aan de leerling in de buitenste cirkel.
  • Vervolgens draaien de rollen om en kan de andere leerling vertellen.
  • De leerlingen van de binnenste kring schuiven één plaats op met de klok mee. Er worden er nieuwe tweetallen gevormd.
  • De volgende vraag kan gesteld worden.
  • Open vragen zijn voor deze werkvorm het meest geschikt.

Tips en trucs

  • Een variatie is overlegtijd inbouwen nadat beide leerlingen de vraag hebben beantwoord. Het hangt van het soort vraag af of dit nodig is.
  • Een tweede mogelijkheid is leerlingen zelf vragen laten stellen over de stof die net behandeld is.
Laatst bewerkt door op 30 maart 2020
← verder zoeken